HAYALİMDEKİ SINIF
Bir öğretmenin biricik eseri öğrencisidir. Öğretmen, bu eseri en güzel şekilde oluşturabilmek için çeşitli materyallere ihtiyaç duyar. Bir fırıncı ekmek yapmak için nasıl ki una, suya, tuza, yoğurma kabına ihtiyaç duyuyorsa, öğretmen de o eserini oluşturmak için dürüst, çalışkan ve ahlaklı çocuğa, iyi bir sınıf ortamına ihtiyaç duyar.
Bir öğretmen adayı olarak benim de en büyük beklentim dürüst, güvenilir, çalışkan ve sosyal bir sınıfla karşılaşmaktır. Ancak böyle bir sınıfı en güzel şekilde yetiştirebilmem için onlara öğrenme yaşantıları kazandırabileceğim bir ortam kurmalıyım. Fiziki açıdan bir sınıf oluşturmam gerekiyor. Benim hayalimdeki sınıf ortamı şöyle beliriyor:
Sınıfın hemen girişinde bir ayakkabılık var. Yerler halı ile döşeli. Derse giren öğrenciler ayakkabılarını çıkardıktan sonra kendilerine ait olan sınıf terliklerini giyerek sıralarına geçiyor. Öğrencilerin oturabileceği sıralar var; ancak sıraların dışında, çeşitli etkinliklerde kullanılabilecek yer minderli köşelerimiz de var. Özellikle birbirinden güzel hikayeler, şiirler okuduğumuz zaman öğrencilerim bu köşeleri kullanıyor. Sınıfımın bir de projeksiyon cihazı var. Dersimle ilgili her türlü sunuyu projeksiyon yardımı ile yapabiliyor, öğrencilerime videolar, belgeseller hatta izlenmesi gereken filmleri izlettirebiliyorum.
Sıra düzeni, bildiğimiz klasik sıra düzeni değil. Aksine birbiri ile aktif etkileşim kurabilecekleri kümeler oluşturulmuş. Grup ödevlerini iş birliği içinde yapabilecekleri, konuşurken birbirinin gözlerine bakabilecekleri, aralarında bir kardeşlik bağı oluşturabilecekleri kümeler…
Duvarlarım, dersimle ilgili özetlerle kaplı. Öğrencilerimin en güzel ödevleri, en iyi projeleri bu duvarlarda sergileniyor. Pencere kenarlarında mis gibi kokan rengarenk çiçekler ve bir duvarı boydan boya kitaplık. Her türden…
Bir de öğrenciler… Saf, temiz, güvenilir, bilgi açı… Ezbercilikten uzaklar. Her şeyi anlamak, analiz etmek, çözümlemek istiyorlar. Bilmek değil, kavramak, değerlendirmek istiyorlar. Sadece rutin konulara değil, şiire, tiyatroya, sanata önem veriyorlar. Kitap okumaktan son derece zevk alıyor ve okudukları her kitabı benimle paylaşmak için can atıyorlar. Şiir ezberleyin dememe gerek kalmıyor hiç. İstemesem de ezberleyip en güzel şiirler, en içten şekilde okuyorlar.
Sınıfta espriden geçilmiyor. Eğlenceli ama verimli geçiyor dersler. İyi niyetimi asla suistimal etmiyorlar. Ders zamanında ders dinlemeyi, şaka zamanında şaka yapmayı çok iyi ayırt ediyorlar. Bir anne, bir abla gibi görüyorlar beni. Dökebiliyorlar tüm dertlerini. Her zaman çözüm bulamazsam da rahatlatıyorlar içlerini. Her konuda çok iyiler. Kendilerini çok iyi geliştirmişler. Yarışmalarda, sınavlarda derece yapıyorlar. Esma Hoca’nın öğrencileri diyor başkaları… Helal olsun. Mutlu oluyorum elbet, gururum okşanıyor. Ortaya çıkardığım eserlerle övünüyorum.
Kendi aralarında da çok güzel bağları var. Hep yek hareket ediyorlar. Kimseye ezdirmiyorlar kendilerini; ama güçsüzü ezmekten de uzaklar. Onlar için notun pek de önemi yok. amaç değil araç olarak görüyorlar onu. Asıl gayeleri öğrenmek, öğrendiğinden zevk almak ve onu her an kullanmak. Böyle bir sınıf istiyorum işte. Saf, temiz, çalışkan ve güvenilir.
Hayalimdeki Sınıf Kompozisyon
Giriş: Bir öğretmenin en değerli eseri öğrencisidir. Bu eseri en iyi şekilde oluşturabilmek için çeşitli materyallere ve uygun bir ortama ihtiyaç duyulur. Bir fırıncı ekmek yapmak için una, suya, tuza ve yoğurma kabına ihtiyaç duyduğu gibi, bir öğretmen de başarılı bir sınıf ortamına ihtiyaç duyar. İşte hayalimdeki sınıf, bu ihtiyaçları en iyi şekilde karşılayacak şekilde tasarlandı.
Gelişme: Sınıfın kapısından içeri adım attığınızda, hemen sol köşede düzenli bir ayakkabılık görebilirsiniz. Yerler, sıcak bir ortam yaratan yumuşak bir halı ile döşenmiş. Öğrenciler derse başlamadan önce ayakkabılarını çıkarır ve kendilerine ait renkli sınıf terliklerini giyerek sıralarına geçerler. Sıraların dışında, çeşitli etkinlikler için kullanılabilecek yer minderleriyle döşenmiş köşeler bulunur. Özellikle hikaye ve şiir okuma etkinliklerinde bu köşeler büyük ilgi görür.
Sınıfımda bir projeksiyon cihazı da mevcut. Bu cihaz sayesinde dersle ilgili sunumları, videoları, belgeselleri ve izlenmesi gereken filmleri kolaylıkla gösterebiliyorum. Sıra düzeni ise klasik düzenden farklı; öğrenciler, etkileşim kurabilecekleri kümeler halinde yerleştirilmiş. Grup ödevlerini iş birliği içinde yapabilir, birbirlerinin gözlerine bakarak konuşabilir ve aralarında güçlü bir kardeşlik bağı oluşturabilirler.
Sınıfımın duvarları dersle ilgili özetlerle kaplıdır. Öğrencilerimin en güzel ödevleri ve projeleri burada sergilenir. Pencere kenarlarında rengarenk, mis gibi kokan çiçekler var ve bir duvarı boydan boya kaplayan kitaplık, her türden kitapla dolu. Bu kitaplar, öğrencilerimin bilgiye olan açlığını tatmin ederken, onlara okuma alışkanlığı kazandırır.
Öğrencilerim saf, temiz, güvenilir ve bilgi açıdır. Ezbercilikten uzak durur; her şeyi anlamak, analiz etmek ve çözümlemek isterler. Bilmektense kavramayı, değerlendirmeyi ve öğrenmeyi tercih ederler. Şiir, tiyatro ve sanata önem verir, kitap okumaktan büyük zevk alırlar. Okudukları her kitabı benimle paylaşmak için can atarlar ve şiir ezberlememe gerek kalmaz; en güzel şiirleri en içten şekilde ezberleyip okurlar.
Sınıfta espri bolca yer alır. Dersler eğlenceli, ama verimli geçer. Öğrencilerim iyi niyetimi asla suistimal etmezler; ders zamanı derse, şaka zamanı şakaya ayırt ederler. Beni bir anne, bir abla gibi görür, tüm dertlerini içimi dökerek paylaşırlar. Her zaman çözüm bulamasam da, içlerini rahatlatır ve destek olurum. Her konuda çok iyidirler; yarışmalarda ve sınavlarda derece yaparlar. Başkaları onları “Esma Hoca’nın öğrencileri” olarak tanır ve bu benim gurur kaynağım olur. Ortaya çıkardığım eserlerle övünürüm.
Sonuç: Öğrenciler arasında güçlü bağlar vardır. Hep birlikte hareket ederler, kendilerini ezdirmemekle birlikte, güçsüzleri ezmekten de uzak dururlar. Notlar onlar için amaç değil, araçtır; asıl amaç, öğrenmek, öğrendiklerinden zevk almak ve öğrendiklerini sürekli kullanmaktır. İşte böyle bir sınıf istiyorum: saf, temiz, çalışkan ve güvenilir. Bu hayalimdeki sınıf, hem eğitim hem de sosyal gelişim açısından mükemmel bir ortam sunar.